Iluzia intelegerii

mac-459196_640

Doi absolventi creativi din Departamentul de Informatica al Universitatii Stanford au inventat un mod superior de cautare a informatiilor pe internet. Au cautat si au gasit fonduri pentru a lansa o companie si au luat o serie de decizii care au dat rezultate bune. Dupa cativa ani, compania pe care au lansat-o detine unul dintre cele mai valoroase stocuri de actiuni din America, iar cei doi fosti absolventi se numara printre cei mai bogati oameni de pe planeta. Intr-o situatie memorabila, au avut noroc, ceea ce face povestea si mai convingatoare: la un an dupa ce au fondat Google, au vrut sa vanda compania pentru 1 milion de dolari, insa cumparatorul a spus ca pretul era prea mare. Mentionarea unicului incident norocos usureaza, de fapt, subestimarea numeroaselor modalitati in care norocul a afectat rezultatul.

O istorie amanuntita ar specifica deciziile fondatorilor companiei Google, insa pentru scopurile noastre este suficient a spune ca aproape fiecare decizie pe care au luat-o a avut rezultate bune. O si mai cuprinzatoare naratiune ar descrie actiunile firmelor pe care Google le-a invins. Ghinionistii competitori ar parea orbi, lenti si, in ansamblu, inadecvati in modul de abordare a amenintarii care, in cele din urma, i-a coplesit.

Imbracata in mai multe detalii, povestea v-ar da senzatia ca intelegeti ce a determinat succesul companiei Google; v-ar da, totodata, senzatia ca ati invatat o valoroasa lectie generala despre ceea ce face ca afacerile sa reuseasca. Din pacate, exista motive intemeiate sa credem ca senzatia ca ati inteles si ati invatat ceva din istoria Google este in mare parte iluzorie. Testul decisiv al unei explicatii este daca ea ar fi facut evenimentul predictibil in avans. Nici o poveste despre improbabilul succes al companiei Google nu va trece acest test, deoarece nici o poveste nu poate sa includa miliadele de evenimente care ar fi cauzat un rezultat diferit. Mintea omeneasca nu se descurca prea bine cand are de-a face cu nonevenimente. Faptul ca multe dintre evenimentele importante care au avut loc implica decizii va tenteaza mai departe sa exagerati rolul dibaciei si sa subestimati rolul jucat de noroc in producerea rezultatului. Intrucat fiecare decizie critica s-a soldat cu consecinte bune, relatarea sugereaza o clarviziune aproape fara cusur – insa ghinionul putea sa fi distrus oricare dintre pasii de succes.

Ca intr-un spectacol oferit de un vaslas priceput, care evita o potentiala nenorocire dupa alta pe masura ce isi carmeste pluta printre pragurile stancoase, desfasurarea istoriei Google este palpitanta, datorita riscului constant de catastrofa. Totusi, exista o diferenta instructiva intre cele doua situatii.
Vaslasul priceput a coborat pe raul inspumat de sute de ori. El a invatat sa citeasca apele involburate din fata si cum sa evite obstacolele. El a invatat sa faca acele mici ajustari de pozitie prin care sa rama in picioare. Sunt putine oportunitati pentru tineri de a invata cum sa creeze o companie gigantica si inca mai putine sanse de-a evita stancile ascunse – cum ar fi o inovatie sclipitoare a unei firme concurente. Desigur, a existat multa competenta in istoria Google, insa norocul a jucat un rol mai important in evenimentul real decat in relatarea lui.

Si cu cat a fost vorba de mai mult noroc, cu atat e mai putin de invatat.


The Trainers – prima platformă ce conectează companiile cu experți în training
www.thetrainers.ro
©2014-2015 The Trainers, Irisului, Nr 1, 077175 Bucharest, Romania

Lasă un răspuns