Tu, facilitatorul, esti asemenea unui sportiv. Ceea ce audienta vede, este rezultatul unor actiuni trecute, bine stabilite, minutios organizate. Performanta este data de pregatirea exacta si constanta.
Obiceiurile Pre-Training poate vi se par a fi o irosire de timp pretios. Noua ne place sa spunem ca sunt o investitie valoroasa. De cele mai multe ori calatorim spre destinatiile de training. Fie ca vorbim de o calatorie scurta – local, fie de o deplasare mai lunga, pregatirea pentru ziua cea mai importanta poate fi un factor definitoriu pentru performanta.
Iata cateva aspecte de care trebuie sa tineti cont de fiecare data:
1. Alimentatia. Sunt pasionat de Formula 1. De acolo am invatat ca alimentatia pilotului dinaintea cursei este minutios controlata de nutritionistul acestuia. Si nu pentru a-i majora performanta pe ultima suta de metri (adica nu ingrasa porcul in ajun), ci pentru a se asigura ca mintea si trupul acestuia functioneaza la maxima capacitate. Tu, facilitatorul, nu faci exceptie. Alimentatia ta trebuie reglata cu cel putin 48h inainte de eveniment. Pentru ca nu te duci in sala de curs cu parul ciufulit, de ce te-ai duce cu o indigestie? De aceea, cauta sa:
- mananci doar alimente de baza cat mai putin post-procesate (grill de preferat);
- bei doar bauturi non-alcoolice simple (apa este cea mai indicata);
- eviti consumul de energizante (cafeaua poate fi o solutie mai fericita). De fapt, trebuie sa inveti cum iti functioneaza corpul, si sa nu abuzezi de acesta exact cand iti doresti sa dea maximul.
2. Bagajul. Bagajul il fac doar eu, si nimeni altcineva (nu sotia, nici prietena, si nici asistenta, etc). Bagajul este „trusa ta de prim ajutor”. Initial ai spune: „…bine, bine, dar nu plec in jungla!? Gasesc si acolo ce am nevoie”. Nimic mai gresit de atat. Zona ta de confort este data si de obiectele cu care tu lucrezi frecvent. Astfel, bagajul trebuie sa:
- fie cat mai compact – investeste in elemente compacte (laptop, videoproiector, telecomanda, markere, etc);
- fie pre-alcatuit din obiecte familiare tie – construieste-ti un bagaj modular (ar fi bine sa ai lucrurile organizate in borsete, mape, recipiente speciale), de asa natura incat asamblarea bagajului sa nu iti permita sa uiti ceva;
- fie cat mai usor – nu investi in lucruri inutile, pe principiul „lasa sa fie acolo”, iti ocupa si timp, si iti ocupa mintea fara rost;
- iti ofere acces rapid la unele obiecte (actele, pasaportul, biletele de avion, etc) – de cele mai multe ori asta iti confera calmitate, incredere, control, si deci contribuie la starea pe care trebuie sa o ai in sala de curs.
3. Pe drum. Planifica-ti toata cursa. Fie ca vei conduce masina sau vei fi in avion, sa incepi cu sfarsitul in minte este normal, si de asteptat, pentru un bun facilitator. Calatoria cu avionul este un calvar daca nu respecti cateva principii foarte simple:
- pregateste-ti toate actele din timp – utilizeaza check-in-ul online, si cauta sa il ai disponibil pe mobil sub forma de QR code – te vei misca mai repede;
- daca vorbim de o cursa scurta, cauta sa iti iei un loc cat mai aproape de una dintre iesiri, vei evita multe neplaceri. Iar daca nu tii neaparat sa fii langa hublou, locul de pe culoar te va ajuta sa ai acces facil, oricand in timpul zborului, la bagajul de mana.
- in aeroport, gandeste cu 3 mutari inainte; tine cont de punctul 1, si nu manca sau consuma bauturi haotic (evita fresh-urile, sau mancarea rapid preparata);
- nu te grabi la imbarcare, nu rezolvi nimic decat sa stai in picioare la coada, si mai apoi sa induri inghesuiala din autobuzul care te duce spre avion. Este ecuatie: esti ultimul in coada, primul in autobuz, deci primul spre imbarcarea in avion (asta daca nu ai tunel pentru acces – dar de obicei cursele interne nu au);
- in timpul zborului: so-ci-a-li-zea-za! Nu este nimic mai stanjenitor decat sa ai un coleg de zbor sociopat;
- asemenea ca la decolare, la aterizare asculta indicatiile insotitorilor de zbor. Nu are rost sa astepti pe culoarul avionului, in picioare, cocosat, transpirat pentru inca zece minute.
4. Hotelul. Hotelul poate fi, unul din factorii pe care nu ii poti influenta tu (de cele mai multe ori este decis de beneficiarul programului de training). Dar asta nu inseamna ca nu tine de tine sa te adaptezi situatiilor cu care te intalnesti acolo (eu de cele mai multe ori sufar ca nu imi pot calca o camasa – inca nu am gasit o solutie). Dar, sa nu uitam totusi ca partenerul care finanteaza proiectul tau nu isi doreste batai de cap cu tine sau nevoile tale. Daca nu ai reusit sa le stabilesti de la debutul proiectului, tot ce poti face cand ajungi acolo este sa te adaptezi. Dar, este indicat sa urmezi si aici cateva principii:
- mai intai identifica persoana din staff-ul hotelului dedicata evenimentului, stabileste un raport pozitiv – sigur vei avea nevoie de ea/el;
- apoi verifica sala de curs (flipchart, proiectie, sunet, clima, confort, etc);
- testeaza si asigura-te ca toate echipementele tale sunt compatibile cu cele ale hotelului – poate pana dimineata ai timp sa iti aduci prin curier cele trebuincioase;
- pregateste-ti (daca este posibil) sala de seara – pozitioneaza mesele, scaunele, setup-ul dorit, materialele participantilor, etc;
- cere o ultima confirmare legata de participanti si ora lor de sosire in locatie.
5. Party-ul vine mereu dupa. Aici este simplu – it’s not over, until it’s over. Deci, party-on, abia dupa ce ne asiguram ca am trecut cu totii linia de sosire. Acum, sa ne intelegem, trebuie sa fii totusi o gazda simpatica si nu un sociopat scortos, cu principii solide care jeneaza bravii participanti petrecareti. Nu, nu. Trebuie doar sa intelegi ca atata timp cat esti acolo esti in timpul job-ului tau. Si cum la birou nu cazi cu capul in bolul de punch, de ce ai face-o acolo?
In final, stimate facilitator, fii curajos. Defineste-ti principii. Respecta-le!
THE TRAINERS – prima platformă ce conectează companiile cu experți în training
www.thetrainers.ro
©2014-2018 THE TRAINERS